design your own website for free

ANALOGOVÉ NAHRÁVACÍ STUDIO 

 
V životě je to každou chvíli o kompromisu a pokrok nezastavíš. Proto bych jako přijatelný volil tento způsob nahrávání: náběr špičkovými lampovými mikrofony, přes lampové kompresory a další periferie, analogovým pultem s kvalitními předzesilovači do 24 stop širokého magnetofonového pásu. Následná konverze kvalitními převodníky a přiměřené digitální úpravy zvukových stop, plus finální úpravy celku (přesné pauzy, digitální nuly v tichu, poměrná hlasitost jednotlivých tracků,…). Tím využijeme počítač s jeho editačními možnostmi při maximálně možném zachování vstupní analogové kvality. Musíte se ovšem smířit s tím, že se samozřejmě nejedná o analogový výstup.

V životě je to každou chvíli o kompromisu a pokrok nezastavíš. Proto bych jako přijatelný volil tento způsob nahrávání: náběr špičkovými lampovými mikrofony, přes lampové kompresory a další periferie, analogovým pultem s kvalitními předzesilovači do 24 stop širokého magnetofonového pásu. Následná konverze kvalitními převodníky a přiměřené digitální úpravy zvukových stop, plus finální úpravy celku (přesné pauzy, digitální nuly v tichu, poměrná hlasitost jednotlivých tracků,…). Tím využijeme počítač s jeho editačními možnostmi při maximálně možném zachování vstupní analogové kvality. Musíte se ovšem smířit s tím, že se samozřejmě nejedná o analogový výstup.


Začal jsem smířlivě. Ale pustím vám v reálném čase 2 zaznamenané vzorky : jeden striktně analogový a pak to samé, pouze zkonvertované z analogu (to znamená z magnetofonu) přímo do digitálu. Analog a digital. Sami si v libovolném místě přepnete poslech z jednoho do druhého a zpět. Budete překvapeni, jaký je to rozdíl. Po přepnutí do digitálu nahrávka zbakelitovatí (bakelit mi přijde jako dobrý příměr). Ochudí se basy tak do 60-80 Hz a poztrácí se výšky nad 12 kHz. Celá nahrávka se smrskne kamsi doprostřed a to jak ve směru levá - pravá, tak ve smyslu dopředu a dozadu. Jako když zavřete písničku do bakelitové krabičky na mýdlo. Vytratí se prostor a haly uvadnou. Z basy je guma a z kytar plastelína. Vokály zjedovatí a ztratí dynamiku.


Po přepnutí na analog nahrávka nabere na síle (nemyslím volume), rozprostře se po celé stereobázi, v pravém slova smyslu zkrásní, proporčně se narovná, basa a hammond se uvolněně rozezní, kytary rozkvetou a cítíte z nich tu energii danou nenahraditelným řetězcem lampové kombo – lampový mikrofon – analogový pult – magnetofonový pás. Uslyšíte jemné nuance všech nástrojů v prostoru a vokály se klenou nad tím vším jako duha nad řekou. Krása. Tohle uslyší prostě každý, samozřejmě v různé míře. Ta je dána subjektivním reálným vjemem jedince, nebo stupněm zapšklosti vůči analogu, nebo ušní vadou. Můžeme se bavit o detailech, výběru slov pro posouzení nebo o vlastních pocitech, to je ale asi tak všechno, co s tím můžeme udělat. Je to rozdíl.


Bylo použito: lampové mikrofony Neumann, lampové mikrofony Groove Tubes, analogový pult Soundcraft DC 2000 s automatizací, magnetofon Tascam MSR 24S, pásy Ampex - Grand Master 499, lampové kompresory, master byl nahrán do Tascam 32 přes analogový kompresor DBX 162SL. Pro digitalizaci byl použit Tascam DA-30 na kazetu DAT- Ampex. K dispozici je nahrávka kapely Mandragora (www.mandragora.cz). Nebo si můžete vyrobit svoji.


Dobrá zpráva pro výrobce CD nosičů je, že tohle srovnání běžný posluchač prostě nemá k dispozici. 

Jak už to tak v životě bývá – pro někoho je ten rozdíl propastný, pro někoho bezvýznamný.